Hvad er BMI?

0
74

Der er mange måder at se, om du er overvægtig, undervægtig eller normal. Der er mange produkter, som du kan købe der kan måler din kropsfedt, men en af de mest populære og nemmest at bruge, er en BMI indikator (Body Mass Index), som dog ikke kan beregne dit fedtprocent, men den fortæller dig, hvor du befinder dig indenfor eller udenfor farezonen. I denne artikel vil jeg forklare dig, hvad BMI er, hvordan man beregner det, og også give dig 3 Ideer til hvordan du kan styre dit BMI.

Hvad er BMI og hvordan beregnes?
BMI betyder Body Mass Index. Dette er en metode læger begyndte at bruge i 1950 til at beregne, hvor overvægtige eller hvor tynd en person var på det tidspunkt, nu kan metoden bruges til at beregne, hvor overvægtige eller tynde nogen er i dag. Som nævnt ovenfor i indledningen, kan BMI ikke beregne fedtprocenten, men ud fra din alder kan den beregne om hvor du befinder dig i kurven. For at beregne dit BMI skal du tage din vægt i kilo og dividere det med din højde i meter, som feks Vægt/(Højde*Højde)eller lad os sige du vejer 90 kg og er 182cm høj så vil det se sådan her ud: (Højde) 1,82*1,82 = 3,31 Vægt= 90 Altså 90/3,31 = 27,2.

Ovenstående billede (klik på det for at forstørrer det) viser BMI tegnet ind i en kurve med Vægten forneden og Højden til venstre.

Hvis dit BMI er mellem 18 og 25 er du indenfor normal vægten, alt under 18 betegnes som undervægtig og fra 25 til 30 er overvægtig og til sidste er man stærk overvægtigt hvis du kommer over de 30, disse tal er dog kun vejledende da de ikke tager højde for muskel masse og knogle opbygning som også kan have en stor indvirkning på udregningen af BMI da muskel masse vejer en del mere end fedt gør og derved øger din vægt, desuden bør den ikke bruges på børn.

Sådan Reducer din BMI Metode 1
Spis mindre kalorier. Kalorier er den vigtigste årsag, at dit BMI stiger. Kalorier der ikke er forbrændt, vil blive lagret i kroppen som fedt, og det vil bygge sig op som tiden går, medmindre du gør noget for at forbrænde disse kalorier. Du kan enten gøre en af to ting (eller begge dele, hvis du har lyst) kan du skære ned på de kalorier du spiser nu. Dette betyder at skære ned på kager, kiks og andre søde sager. Den anden mulighed du har, er motion. Motion er logisk nok en af de bedste måder til at forbrænde kalorier, her er en god ide at finde ud af hvad for motion der passer dig bedst, om det er en gå tur, at sidde derhjemme på motions cyklen eller måske et par ture op og ned at trapperne derhjemme.

Sådan Reducer din BMI Metode 2
Få mere fiber i kroppen. Fibre er et mirakel fødekilde. Det kan hovedsageligt findes i fuldkornsprodukter som korn, brød osv. Grunden til at fiber er så godt er, at det fremskynder fordøjelsen, hvilket betyder, at den mad du spiser er nemmere, at brænde ud som det bliver forarbejdet til fedt hurtigere. Hvis du er på en diæt, bør du vide, at fiber bør være medtaget i den mad plan/kost/program, når du starter det.

Sådan Reducer din BMI Metode 3
Foretage små ændringer i, hvad du spiser. lyt dog ikke til folk, der siger at du skal op med at spise dit og dat det er ikke måden at tabe sig på. Hvad du ønsker, er at række fødevare som er af sundere valg. For eksempel i stedet for at bruge hvidt brød, bør du tage fuldkornsbrød, det er sundere og det indeholder mere fuldkorn (fiber) også. Et andet eksempel kunne være at bruge fedtfattige mejeriprodukter (i stedet for anvendelse af sødmælk brug da letmælk) osv.

Der har du det, fordelingen og beregning af BMI, desuden et par gode råd til hvordan din BMI kan reduceres. Ellers er det bare med at komme i gang sørg for, at komme på vægten ofte og beregn din BMI derefter og få det skrevet ned efter et par uger kig da lidt på dine notater og se om der er sket og hvor meget der er sket. Det er ganske motiverende at se med egne øjne, at der sker noget.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here